RAWATAN RESDUNG YANG ANDA PATUT CUBA

RESDUNG : PENYAKIT PALING “BIASA” DI MALAYSIA

 

Resdung merupakan diantara penyakit sangat “common” dalam kalangan rakyat Malaysia.

 

ubat resdung

 

Disebabkan oleh hal sedemikian, maklumat berkenaan resdung mudah untuk didapati.

 

Maklumat yang sering dicari berkaitan resdung termasuklah:

  • ubat resdung,
  • rawatan resdung,
  • punca resdung,
  • tanda-tanda resdung,
  • rawatan resdung tradisional,
  • petua hilangkan resdung,
  • resdung kronik,
  • resdung mata,
  • resdung telinga,
  • resdung hidung
  • resdung angin
  • dan pusat rawatan resdung.

 

Kesemua maklumat diatas merupakan diantara carian yang paling popular menerusi enjin carian Google.

 

 

 

Berdasarkan statistik carian ini sahaja jelas menunjukkan bahawa ramai yang memerlukan maklumat berkenaan resdung terutamanya hal-hal yang berkaitan cara merawat resdung.

 

Disebabkan adanya permintaan sebegini, maka lahirlah ramai usahawan yang cuba untuk mengambil kesempatan diatas masalah ini dengan menawarkan berbagai jenis produk dan rawatan resdung.

 

Memang benar ia merupakan satu petanda yang baik kerana dari sini ia kelihatan seperti resdung ini mudah dirawat dan ada yang merasakan bahawa rawatan resdung ini terlalu mudah dengan hanya mengikuti petua merawat resdung dan melakukan sendiri rawatan resdung di rumah.

 

Namun, selamat ke semua jenis rawatan resdung dan ubat resdung ni?

 

Kebanyakan yang berkongsi maklumat di internet lebih kepada “copy paste” sebarang maklumat yang mereka jumpa tanpa memeriksa terlebih dahulu samada maklumat tersebut tepat atau tidak.

 

Apa yang penting bagi mereka adalah produk mereka terjual dan mereka akan menikmati keuntungan yang besar. Itu sahaja dalam fikiran mereka.

 

Terlalu sedikit penjual yang benar-benar mengambil kira keselamatan produk dan keberkesanan rawatan resdung mereka itu.

 

Jadi, dalam artikel kali ini, kita akan belajar dengan lebih mendalam mengenai resdung dan rawatan resdung yang selamat serta berkesan. Jom baca!

 

Rawatan resdung #1: Kenali resdung terlebih dahulu sebelum memilih ubat resdung

 

Apa itu resdung?

 

Macam mana anda nak merawatnya kalau anda tak kenal resdung tu apa. Kan?

 

Resdung adalah penyakit yang disebabkan oleh keradangan pada dinding sinus.

 

Keradangan ini kerap disebabkan oleh jangkitan virus atau bakteria.

 

Resdung biasa dipanggil sinusitis.

 

Ia merupakan sejenis penyakit yang boleh menjangkiti sesiapa saja tanpa mengira umur dan tahap kesihatan.

 

Punca utama dari kemunculan resdung yang paling umum ialah akibat jangkitan virus.

 

Ramai juga yang terkeliru diantara resdung dan sinus.

 

Sinus jika merujuk kepada definisi perubatan merupakan satu rongga atau ruang.

 

Sinus paranasal (sinus hidung) adalah rongga udara yang diselaputi mukosa didalam tulang tengkorak dan mempunyai hubungan dengan rongga hidung.

 

Ini termasuklah sinus ethmoid, frontal, maksilari dan sphenoid.

 

Anda pastinya terbiasa mendengar orang yang kata macam ni, “Semua orang ada resdung. Bezanya teruk ke tak je.”

 

Well.

 

Kalau ikut dari fahaman umum macam betul bunyinya.

 

Tapi sebenarnya mereka merujuk kepada sinus kerana semua orang mempunyai sinus.

 

Ia merupakan perkara normal.

 

Sinus berada pada empat bahagian di dalam kerangka kepala manusia, iaitu di belakang dahi, di belakang mata, di kedua-dua sisi dari batang hidung, dan di belakang tulang pipi.

 

Sinus bertugas mengawal suhu dan kelembapan udara yang masuk ke paru-paru dan membuka lubang pada hidung.

 

Dah jelas kan mengenai resdung?

 

 

Rawatan resdung #2: Kenali tanda-tanda resdung

 

Tidak ramai yang menyedari tentang hadirnya  masalah resdung ini pada peringkat awal disebabkan tanda-tanda resdung yang agak sukar untuk ditemui. Kalau tanda-tanda resdung pun kita tak tahu, macam mana kita boleh “assume” yang kita ada resdung kan?

 

Bila ada tanda-tanda resdung ni baru la kita boleh “proceed” dengan rawatan resdung dan ubat resdung.

Resdung ni sebenarnya tak susah sangat untuk anda kesan samada anda ada atau tidak.

 

Anda boleh baca list kat bawah ni dan check samada tanda-tanda resdung ni ada atau tidak pada anda:

 

  • Pada peringkat awal resdung, anda akan perasan munculnya mukosa atau lendir berwarna kuning atau hijau yang keluar daripada hidung.
  • Wajah akan terasa berat dan sakit di sekitar dahi, mata, dan dagu, terutama apabila ditekan.
  • Bersin-bersin, pilek, dan selsema. Hal ini merupakan tanda bahawa berlakunya jangkitan pada saluran pernafasan atas.
  • Demam dengan suhu 38 ° Celsius atau lebih.
  • Sakit gigi.
  • Sakit kepala.
  • Mula hilang/kurang kemampuan untuk menghidu. Deria bau anda menjadi kurang sensitif.
  • Hidung tersumbat.
  • Nafas anda mula berbau.
  • Mata terasa gatal-gatal.
  • Tidur berdengkur.
  • Mengalami masalah kulit kepala seperti kelemumur.
  • Jerawat semakin banyak timbul.

 

 

Rawatan resdung #3: Ubat resdung tradisional

 

Ramai sebenarnya yang gemarkan cara tradisional kerana bagi mereka ia lebih selamat.

 

Ramai juga yang tidak suka ke hospital dan mendapatkan rawatan daripada pakar perubatan yang bertauliah.

 

Hal ini mungkin disebabkan oleh caj rawatan yang sedikit mahal dan beberapa faktor lain seperti pengalaman yang tidak berapa “best” dengan hospital dan sebagainya.

 

Rawatan tradisional biasanya lebih kepada penggunaan bahan semulajadi yang tidak diproses menjadi ubat. Antara rawatan resdung tradisional yang boleh anda cuba adalah:

 

  1. Air mineral

 

Haa.. Macam mana nak rawat resdung dengan air mineral?

 

Sebenarnya tiada cara pelik-pelik pun yang anda kena buat.

 

Anda cuma perlu minum air sebanyak mungkin dan minum air mencukupi keperluan harian anda untuk kekalkan hidrasi badan.

 

Ia lebih kepada proses mencuci dengan mengeluarkan lendir dari tubuh badan anda.

 

Bagi penggemar minuman berkafein, sudah tiba masanya untuk anda berhenti.

 

Sama juga untuk anda yang kuat minum minuman manis.

 

Kalau anda nak segera sembuh dan tak nak terukkan lagi resdung anda, lebih baik anda kurangkan atau berhenti terus.

 

Bukan apa.

 

Semua ini untuk kebaikan anda juga.

Bagi anda yang merokok, cuba untuk elakkan atau berhenti kerana ia akan membuatkan resdung anda menjadi lebih parah.

 

Memang susah untuk berhenti merokok tapi anda terpaksa juga kerana bukan sahaja anda berisiko untuk membuatkan resdung anda menjadi kanser malah banyak lagi masalah kesihatan dan penyakit lain yang bakal anda hidapi jika anda masih meneruskan tabiat merokok anda ini.

 

  1. Kunyit dan halia

 

Kedua-dua jenis bahan ini merupakan bahan semulajadi yang mempunyai khasiat untuk tubuh badan termasuklah dalam rawatan resdung.

 

Menarik kan?

 

Berdasarkan kajian, didalam kunyit ini terdapat ciri atau sifat anti radang semulajadi.

 

Selain itu, ia juga mempunyai sifat antioksidan yang sesuai untuk rawatan resdung apabila digabungkan dengan halia.

 

Gabungan ini perlu dibancuh bersama-sama dengan teh.

 

Digalakkan untuk anda menikmatinya secara panas atau suam.

 

Minuman ini akan membantu dalam rawatan resdung dengan cara mencairkan mukus pada hidung serta membantu mengurangkan sebarang tekanan yang anda rasakan pada bahagian wajah anda.

 

  1. Lidah buaya

 

Lidah buaya sering dikaitkan dengan rawatan untuk bermacam jenis masalah kesihatan terutamanya dalam rawatan dan penjagaan rambut.

 

Memang tidak dapat dinafikan bahawa ia mempunyai banyak khasiat dan turut membawa kesan yang baik dalam rawatan resdung.

 

Ia juga mampu untuk bertindak sebagai ubat resdung semulajadi yang boleh anda cuba.

 

Hal ini kerana lidah buaya mengandungi antiseptik.

 

Cara untuk menggunakan lidah buaya dalam rawatan resdung ini sangat mudah dan boleh termasuk dalam kategori rawatan resdung di rumah juga.

 

Anda cuma perlu menitiskan lendir atau gel lidah buaya tersebut pada hidung.

 

Anda juga boleh minum air rebusan lidah buaya untuk mendapatkan kesan yang lebih baik.

 

Rawatan resdung #4: Ubat resdung moden : Triple-T

 

Pernah dengar mengenai produk Triple-T?

 

Haa..

 

Sebenarnya Triple-T adalah salah satu cara rawatan resdung dalam bentuk produk.

 

rawatan resdung

 

Jangan risau.

 

Ia menggunakan herba dan bahan tradisional cuma diformulasikan bagi memudahkan anda untuk menggunakannya.

 

Kalau anda nak cari satu-satu bahan semulajadi dan tradisional untuk rawatan resdung, anda pastinya akan temukan kesukaran kerana bukan mudah untuk dapatkan bahan-bahan ini.

 

Selain itu, jika betul anda berjaya menjumpai bahan-bahan tradisional berikut, belum tentu lagi anda mampu untuk memaksimumkan kesan penggunaan bahan-bahan tersebut secara 100%.

 

Dengan menggunakan Triple-T, anda tak perlu risau lagi kerana semuanya sudah diformulasikan untuk membantu dalam rawatan resdung anda.

 

Ia sememangnya telah terbukti diantara ubat resdung terbaik abad ini.

 

Baca selanjutnya DI SINI.

 

Biasanya jika anda ingin dapatkan rawatan resdung secara tradisional, anda perlu berjumpa dengan mereka yang pakar.

 

Kebanyakan pakar rawatan resdung ini biasanya tinggal jauh dari anda.

 

Jadi, ia agak menyukarkan anda untuk bertemu dengan mereka.

 

Selain itu, seperti yang telah disebutkan tadi, untuk anda mencari sendiri bahan-bahan semulajadi ini untuk anda jalankan sendiri rawatan resdung di rumah agak rumit juga sebenarnya.

 

Bahan-bahan tersebut ada yang susah untuk anda dapatkan dan berkemungkinan besar harganya agak mahal.

 

Disebabkan oleh hal itulah ramai yang mengambil keputusan untuk mendapatkan Triple-T kerana anda seolah-olah sedang mengambil bahan-bahan semulajadi dalam cara yang lebih mudah dan moden!

 

Sekian sahaja untuk artikel kali ini berkenaan dengan rawatan resdung.

 

Semoga artikel kali ini memberikan banyak manfaat buat anda dan mampu membantu anda dalam mencari rawatan resdung yang sesuai untuk anda.

 

Anda harus ingat satu perkara.

 

Kebanyakan tips yang dikongsikan di internet belum tentu lagi berkesan dan selamat.

 

Ada kemungkinan besar tips-tips tersebut hanya ditulis untuk mendapatkan trafik ke website atau ditulis sekadar untuk melariskan jualan produk mereka sahaja.

 

Jadi, lepas ni anda kena lebih berhati-hati ye bila menacari rawatan resdung di internet!

 

Apapun, jangan lupa untuk baca lebih lanjut mengenai Triple-T di DI SINI.

 

Ramai dah yang berjaya sembuh asbab penggunaan Triple-T ni.

 

Tiada jaminan bahawa anda akan 100% sembuh selepas menggunakan Triple-T.

 

Ia sekadar ikhtiar sahaja dan terbbukti selamat untuk kesihatan kerana ia merupakan diantara produk yang berdaftar dan lulus Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

 

Bukan senang untuk mendapatkan kelulusan ini kerana KKM sangat menitikberatkan soal keberkesanan dan keselamatan setiap produk.

 

Selain itu, Triple-T juga dihasilkan oleh penyelidik yang bertauliah dan telah menerima berbagai anugerah diatas keberkesanan produk yang mereka hasilkan.

 

Triple-T juga menerima geran ratusan ribu ringgit untuk menjalankan kajian yang lebih mendalam bagi memastikan ia benar-benar berkesan dan selamat kepada pengguna.

 

Jadi, pastikan anda tak lepaskan peluang untuk baca dahulu apa yang Triple-T tawarkan.

 

Risau kalau anda abaikan kali ni, anda akan kekal menderita dengan penyakit resdung ni.

 

Kalau anda nak pilihan lain yang sama power, boleh cuba SET RAWATAN RSDUNG HERBA TOK AKI. Anda boleh KLIK SINI.

 

rawatan resdung

rawatan resdung

 

rawatan resdung

 

rawatan resdung

 

Jumpa anda lagi dalam artikel yang akan datang!


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Top