Makanan Pesakit Resdung

Makanan Pesakit Resdung

Makanan merupakan keperluan utama dalam kehidupan. 

Pelbagai penyakit berpuncanya daripada makanan.

Sebelum kami terangkan lebih lanjut, suka kami nyatakan bahawa punca resdung ini bermula dari diet dan lifestyle kita yang tidak siihat.

Masalah kesihatan kita ni, khasnya resdung berpunca dari perut, yakni dari pemakanan kita. 

Ini bersesuaian dengan hadis nabi yang berbunyi :

“Perut itu adalah rumah penyakit dan banyak makan itu punca segala penyakit” ( Hadis riwayat muslim)”

.

Oleh itu, perkara utama dalam nak merawat masalah resdung ni kita kena jaga diet kita.

Kita kena ubah balik diet pemakan kita. 

Selagi mana kita masih amalkan makan makanan yang menjadi punca kepada resdung, selagi itulah masalah sukar untuk dirawati.

So, apa yang pesakit resdung kena pantang? Apa yang boleh dimakan dan tak boleh dimakan?

Untuk rawat penyakit resdung ni kita kena rawat secara menyeluruh, bukan hanya rawat simptom sahaja.

Yang paling utama kena jaga dan pantang betul-betul adalah 2 perkara iaitu :

  1.  GULA
  2. TEPUNG.
  3. FAST FOOD 

 

ELAKKAN GULA 

Bila sebut gula,ianya merujuk gula ringkas yang biasa kita ambil tu. Kena pantang gula maknanya kena stop minum air manis.

Untuk merawat resdung, at least selama dua bulan anda kena totally stop minum air manis termasuklah air susu, or air jus buah jika nak rawat masalah resdung ni.

Kalau nak minum just minum air mineral sahaja dan air kelapa (tanpa gula)

Kenapa perlu pantang gula?

Menurut Dr Norman Norawi, gula ada racun utama kepada tubuh badan kita. 

Gula ni memang boleh kata racun kepada badan kita, hanya banyak bawa mudarat berbanding manfaat.

Gula juga adalah makanan kepada bakteria & sel2 jahat.

So bila kita kerap minum air manis, bakteria dalam badan semakin membiak, dan resdung akan semakin teruk.

Selain itu, ianya juga merendahkan sistem imum badan kita.

Pengambilan gula juga menggalakkan penghasilan mukus dan memburukkan keadaan pesakit resdung.

ELAKKAN TEPUNG

Pesakit resdung perlu elakkan makanan yang berasaskan tepung seperti roti, capati, karipap, dan makanan-makan yang berasaskan tepung, tidak kira tepu apa.

Apa masalah dengan tepung??

Tepung yang ada di pasaran sekarang ini, kebanyakannya sudah dibleach dan tinggi glycemic index (GI).

Glycemic index adalah bacaan ukuran kadar penyerapan gula ke dalam darah. Semakin tinggi kadar GI, semakin merosakkan tubuh badan..

Selain itu, sesetengah tepung mengandungi sejenis protein yang dinamakan gluten. 

Gluten ni jadi masalah sebab usus kita tak boleh nak cerna, lama kelamaan ianya akan menjadikan dinding usus kita semakin menipis dan menyebabkan ketelapan usus..

Gluten juga meningkatkan keradangan bagi pesakit resdung.

So, jika nak rawat resdung secara total, anda kena stop makan roti, roti canai, capati, karipap, donat , biskut dan kuih-muih.

Selain itu, anda juga perlu stop  processed food, junk food,dan juga fast food.

Makanan2 ni semua tinggi gula, preservative, MSG(ajinomoto) dan lain2 bahan yang merosakkan kesihatan badan. 

Ni semua adalah antara faktor utama yang menyumbang kepada masalah resdung.

.

ELAKKAN FAST/JUNK FOOD

 

JUNK itu sendiri membawa maksud SAMPAH!

S͏o, ju͏n͏k ͏f͏o͏o͏d ͏a͏d͏a͏l͏a͏h ͏m͏a͏k͏a͏n͏a͏n ͏s͏a͏m͏p͏a͏h ͏d͏a͏n ͏t͏a͏k ͏s͏e͏p͏a͏t͏u͏t͏n͏y͏a ͏b͏e͏r͏a͏d͏a ͏d͏i ͏d͏a͏l͏a͏m ͏p͏e͏r͏u͏t ͏m͏a͏n͏u͏s͏i͏a. ͏

Te͏m͏p͏a͏t ͏y͏a͏n͏g ͏s͏e͏l͏a͏y͏a͏k͏n͏y͏a ͏b͏a͏g͏i ͏m͏a͏k͏a͏n͏a͏n ͏s͏a͏m͏p͏a͏h ͏i͏n͏i ͏h͏a͏n͏y͏a͏l͏a͏h ͏d͏i ͏d͏a͏l͏a͏m ͏p͏e͏r͏u͏t ͏t͏o͏n͏g ͏s͏a͏m͏p͏a͏h. ͏

Keburukan makanana-makanan ini telah diketahui umum, tidak perlu kami trangkan lagi. Boleh kata,tiada langsung kebaikannya.

Ol͏e͏h ͏i͏t͏u, ͏p͏l͏e͏a͏s͏e, ͏t͏o͏l͏o͏n͏g ͏j͏a͏n͏g͏a͏n ͏m͏a͏k͏a͏n ͏j͏u͏n͏k ͏f͏o͏o͏d ͏d͏a͏n ͏b͏a͏g͏i ͏a͏n͏a͏k-͏a͏n͏a͏k ͏m͏a͏k͏a͏n͏a͏n ͏m͏a͏c͏a͏m ͏n͏i.

 

So apa yang boleh dimakan??

EAT REAL FOOD, Ini kata kuncinya.

Real food merujuk kepada makanan yang diamalkan nenek moyang kita di mana makanan-makanan tersebut masih mengekalkan nutrisinya, bukannya seperti makan segera yang dah hilang banyak khasiatnya.

Senang cerita, anda boleh makan nasi, sayur, lauk pauk dan buah-buahan.

Cuma, seeloknya cari makanan yang organik dan low GI.

Contoh macam nasi tu carilah beras perang ataupun beras parboiled.

Contoh Beras Parboiled

 

GI bagi beras ini hanyalah sekitar 40-50, manakala beras putih yang biasa kita makan tu sekitar 70-80 indeks glysemiknya.

Garam pula seeloknya carilah garam organik seperti garam bukit.

Gula cuba guna seminimum mungkin. Kalau nak guna dalam masakan cuba dapatkan gula kabung ataupun gula melaka.

Kalau tak ada carilah gula organic raw can sugar.

Bagi lauk, kurangkan ayam dan daging, better makan ikan or telus.

Cara masakan pula, kurangkan makan makanan bergoreng keranan ianya juga boleh menggalakkan pengeluaran mukus.

Better masak secara kukus, rebus, grill ataupun stim.

Anda perlu banyakkan makan sayur untuk menghalang dan seterusnya menghapuskan pengeluaran mukus.

Berikut kami sertakan beberapa makanan yang menjadi menyebab penghasilan mukus dan makanan yang boleh menghapuskan mukus.

 

 

So macam mana, jelas??

 

 




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Top